Thursday 9 October 2014

Knit along with me

On Sunday I'll be at a knitting get-together in Stockholm (at Kristinehovs malmgård) and my local yarn shop Litet nystan and I have suggested a knit-along project for those interested. Maybe some of you would like to knit along at a distance? There's a gorgeous shawl at Ravelry called "Wavy leaves and butterflies" (link here) that I think would be a great project for discussion and comparison. I've knitted the first 34 rows to try it out and love it. I've chosen a wool-silk blend, Forest Hills from Cascade yarns.




There are both charts and written instructions and also suggestions how you can modify the pattern. Isn't it incredibly generous of the designer to share it for free?

På söndag är det dags för säsongens första stick-kafé på Kristinehovs malmgård! Den som vill får gärna haka på och sticka sjalen Wavy leaves and butterflies, som finns gratis på Ravelry; se länk ovan. Det är både diagram och text och förslag på hur man kan göra ändringar efter behag. Det kan vara ett bra tillfälle för den som vill pröva spetsmönster/läsa diagram/följa instruktioner på engelska. Jag har provstickat det första diagrammet och tycker att det är klart och tydligt - fast man får läsa noga, eftersom det är både räta och aviga maskor på alla varv och olika slags hoptagningar. Den har fått högt betyg (4½ av 5) samtidigt som den inte anses särskilt svår. Vad mycket bra information man får på Ravelry!

I söndags hade jag nöjet att prata om stickning med Stina Wollter i radio! (Länk i rutan till höger för den som är intresserad.) Vilken fantastisk människa! Hur lyckades hon få det att kännas så avspänt fast vi satt en bit ifrån varandra med hörlurar och en mikrofon mitt framför nosen? I alla fall brukar det inte vara så när jag umgås med folk i vanliga fall... 

Tusen tack Anette, som föreslog mig som gäst: det var en riktig helkväll!

3 comments:

ylva said...

Kära Ivar jag skrattade så jag tjöt när jag lyssnade på dig och Stina. Sekvensen då du berättar om dina hissnande äventyr nerför tröskeln, så fantastiskt roligt. Mysigt program som man borde ta sig tid att lyssna på mer och vad kul att prata stickning sådär i lagom takt.Ha det gott !
Ylva

Pettsons morsa said...

Magiskt fint program så roligt att det blev av. Stina är en fantastisk konstnär, radiopratare. Och som Ylva skriver det blev ett väldigt roligt program...även jag tänker på tröskeln...Kram Anette

Cecilia Levy said...

Vilken fin radiostund jag hade när jag lyssnade på er! Ni verkade ha det så trevligt, det kändes som att man satt där i studion med er. Du lät mycket avspänd, måste ha varit en idealgäst!