Friday 16 August 2013

Learning new tricks

Brioche shawl in progress by Asplund
Brioche shawl in progress, a photo by Asplund on Flickr.
At a knitting event a couple of weeks ago I was inspired to develop my brioche knitting skills. As I only knew the very basics of the technique, there was (and still is) a lot of room for improvement - and I had no idea what possibilities there are!

A workshop leader myself I couldn't participate in any classes, but when Nancy Marchant talked about brioche knitting and showed examples of what you can make with the technique I knew I had to try it. I’ve ordered her book Knitting Brioche, and while waiting for it to arrive I have taken her class at Craftsy. Highly recommended!

The shawl I’m making with two colours is based on a rectangular scarf pattern that is included in the Craftsy class. (Ravelry link here.) It is a fascinating technique in many ways, like the way you create patterns using increases and decreases.

When I knit lace shawls I like thinking of bricks of various shapes that build a shawl, and realized I could think in a similar way with these ”leaf bricks” constructing the shawl shape by adding leaves.

brioche shawl: wrong side
När jag var kursledare på Stickstämma 2013 i Jämtland för ett par veckor sedan kunde jag ju inte gå några kurser själv, men i programmet fanns fyra föredrag som alla kunde lyssna på. Bland annat pratade Nancy Marchant om patentstickning, och det var mycket inspirerande att se vad det går att göra med den tekniken! Jag lärde mig grunderna av farmor, men nu fick jag se många exempel på hur man kan arbeta med färger och skapa mönster med hjälp av ökningar och minskningar. 

I väntan på hennes bok Knitting Brioche har jag lärt mig massor av Nancys nätbaserade kurs på Craftsy och börjat leka med en sjal. Bladet är från ett mönster som ingår i kursen, men jag ville se om jag kunde använda formen på ett annat sätt än i en halsduk. Det är roligt att passa ihop mönsterform och sjalform!

4 comments:

Monstermønster said...

Thanks for telling about course on craftsy, cause I want to understand brioche, and so far my books haven't helped me. Or my patience... I love to have a hat in brioche, for example.

Kerstin said...

Nu blev jag nyfiken... Får nog lov att beställa boken...

Pysselfarmor said...

Jag gick ju grundkursen med henne och blev så inspirerad! Hade köpt boken tidigare, men har inte hunnit påbörja något nu efter stickstämman. Nancy pratade varmt om sina kurser och det är kul att du tycker de är bra. Kul att ses på Stickstämman!

Anonymous said...

Blev också fascinerad av Nancy. Boken fanns hemma men jag kom liksom inte "in i" den. Efter kursen och provtappar känner jag mig redo.
Elisabeth E